RugFit

Voor wie is de RugFit bedoeld?

Rugpijn is een veel voorkomende aandoening van de moderne samenleving in Nederland.
Vaak is rugpijn niet het gevolg van een afwijking of schade, maar een functieprobleem. Van
alle gevallen met lage rugpijn valt 95% onder de groep aspecifiek (er is geen aantoonbare
afwijking/schade aanwezig) en 5% onder de groep specifiek (aantoonbare
afwijkingen/schade is aanwezig).

De NHG-Standaard, de richtlijn voor huisartsen, bevestigt dat de oorzaak van rugpijn
meestal niet komt door schade, maar komt door het (tijdelijk) niet optimaal functioneren van
het geheel van spieren, banden en botten in de rug. In veel gevallen gaat het om een
mechanisch probleem, dat kan worden aangepakt met gerichte oefeningen. Oefentherapie
en gerichte training zijn twee van de meest effectieve methoden om (chronische) lage rugpijn
te bestrijden.

RugFit is een twaalf weken durend programma waarbij er onder begeleiding van een
fysiotherapeut getraind zal worden in groepsverband. Tijdens het twaalf weken durend
RugFit programma zal er gewerkt worden aan het verminderen van de pijn, het verbeteren
van de mobiliteit, spierkracht, stabiliteit en uithoudingsvermogen. Ook zullen er
houdingsadviezen en houdingsoefeningen aan bod komen.
Tijdens het gehele traject wordt de vooruitgang gecontroleerd door middel van verschillende
metingen. Bij aanvang van het programma zult u ook een individueel intakegesprek krijgen
waarin de begin metingen worden uitgevoerd.

De trainingen vinden plaats op de dinsdag- en vrijdagavond van 18.00-19.00 uur.

De kosten kunnen door uw zorgverzekeraar worden vergoed mits u voldoende fysiotherapie behandelingen in uw aanvullende verzekering heeft zitten. Mocht dit niet het geval zijn dan bedragen de kosten €112,50 voor het gehele programma.

Voor meer informatie en aanmelden kunt u contact met ons opnemen.

Zwanger en fit

Knieartrose groep