Dry needling bij FysioKort

Wat is dry needling?

Dry needling is een speciale techniek waarbij een fysiotherapeut spieren aanprikt. Hierdoor ontspannen de spieren snel en langdurig. Bij dry needling wordt een droge acupunctuurnaald gebruikt. Er wordt dus, in tegenstelling tot acupunctuur, geen vloeistof in de spier aangebracht.

Dry needling niet te verwarren met acupunctuur

Bij een dry needling behandeling wordt doorgaans één naald gebruikt waarmee kortdurend in een spier wordt geprikt. Dry needling is erop gericht op zogenoemde triggerpoints uit te schakelen. Een triggerpoint is een ‘knoop’ in een spier dat de plaatselijke pijn veroorzaakt, maar ook uitstraalt naar andere plaatsen in het lichaam. In tegenstelling tot dry needling worden bij acupunctuur vaak meerdere naalden in het lichaam gezet. Deze blijven daar enige tijd zitten en hebben invloed op de energie van het lichaam.

Het ontstaan van triggerpoints

Triggerpoints kunnen ontstaan in verschillende situaties waarin spieren op een verkeerde manier worden gebruikt. Zo kunnen triggerpoints ontstaan:

• Acuut moment door bijvoorbeeld een verkeerde beweging of een ongeval;
  • Langdurig een verkeerde houding aannemen;
  • Langdurige afwezigheid van beweging door bijvoorbeeld gips;
  • Slappe ligamenten in bijvoorbeeld de enkels of knieën;
  • Psychische factoren, zoals stress of een depressie;
  • Voetafwijkingen, instabiliteit en/of verschillen in beenlengte.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn of stijfheid in de spier(en) of elders in het lichaam;
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten;
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en);
  • Pijnontwijkend gedrag;
  • Tintelingen in arm of been;
  • Hoofdpijn en duizeligheid.

Voor wie is dry needling bedoeld?

Dry needling is bedoeld voor mensen die pijnklachten, spierkrachtvermindering of stijve gewrichten hebben. De klachten kunnen zich uiten door bewegingsbeperking of stijfheid van bepaalde gewrichten, verminderde kracht bij het aanspannen van spieren, pijn aan de spieren of reacties als zweten, duizeligheid en wazig zien. Mocht u deze klachten herkennen? Dan heeft u wellicht baat bij een dry needling behandeling.

Hoe ziet een dry needling behandeling eruit?

Voordat er een dry needling behandeling plaatsvindt bij FysioKort, voert de fysiotherapeut allereerst middels een gesprek gericht onderzoek uit en analyseert uw klachten. Daarna worden de spieren, die mogelijk de pijn veroorzaken, nader onderzocht. Specifiek wordt in de spieren gezocht naar de bewuste triggerpoints. Vervolgens start de deskundige fysiotherapeut van FysioKort met de dry needling behandeling. Het triggerpoint wordt aangeprikt met een naald en de spier spant zich kort aan. Daarna ontspant de spier direct en beweegt u gemakkelijker. Bij langdurige klachten behandelt de fysiotherapeut meerdere spieren in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom. Na een behandeling krijgt u oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te houden.

Maak een dry needling afspraak bij FysioKort in Doesburg

Dry needling is onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen deze kosten hieronder. Laat onze gediplomeerde fysiotherapeuten u helpen om van uw pijn af te komen. Maak een dry needling afspraak bij FysioKort door te bellen naar (0313) 474 050. Doorgaans kunt u binnen 24 uur terecht.

FMS

FMS(Functional Movement Screen)